Tervetuloa selaamaan!

Uutisarkisto

Lue lisää

Innovarch mukana lasten museofestareilla

Olemme mukana yhdessä Espoon Modernin Taiteen Museon EMMAn kanssa Näyttelykeskus WeeGeellä Lasten Museofestareilla 1.-2.4.2017.

Tänä vuonna festareiden teemana on ”Paluu kasarilapsuuteen”.

Tervetuloa koko perheen voimin arkkitehtuurityöpajaamme taikahiekkalaatikolle! Jokainen kävijä on taitelija!

 

Paluu kasarilapsuuteen
la-su 1.-2.4.2017 klo 11.00-17.00
Näyttelykeskus Weegee, Ahertajantie 5, Tapiola

Tervetuloa aikamatkalle 1980-luvulle karaoken, levyraadin, Nintendon, Star Warsin, My Little Ponyn ja piirtoheittimien maailmaan.

Festareille on ilmainen bussikuljetus tasatunnein Kiasman edestä klo 11.00-15.00.

 

 

 

Lue lisää tapahtumasta:

Tapahtuma on osa Lelumuseo Hevosenkengän Paluu lapsuuteen – vuosikymmenten toivotut -tapahtumasarjaa, joka kuuluu viralliseen Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan. Tutustu koko ohjelmaan Lelumuseon sivuilla.

Teltan alla tapahtuu

Katariina 088 Päivänkehrä_teltta02

 

Sääsuojan alla rakentaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Erityisesti julkisen puolen rakennuttajat pitävät rakentamisen aikaista kosteudenhallintaa tärkeänä, mihin sääsuoja antaa oleellisesti helpotusta. Innovarchilla on meneillään mm. kaksi työmaata, joissa kummassakin rakennustyömaan peittää suuri sääsuoja.

Katariinan päiväkoti on puurakenteinen uudisrakennus merelliseen Kotkaan, n. 1 600 brm2. Rakennus on 7 ryhmän päiväkoti. Suunnittelussa haastavinta oli rakennuksen sovittaminen rinnetontille, jossa tasoeroa on peräti 12 metriä. Päiväkoti sommiteltiin tontille siten, että lasten piha-alue avautuu viereiseen puistomaiseen maauimalatonttiin ja rakennuksen keskellä sijaitseva huoltopiha on katutasossa.

Päivänkehrän koulu Espoon Olarissa on myös saanut teltan päälleen. Rakennus on 40-vuotias koulurakennus, johon tehdään kattava peruskorjaus ja uusi laajennusosa. Bruttoala on yhteensä n. 7000 brm2, josta laajennuksen osuus n. 3000 brm2.

Viime vuoden sateiseen kesään verrattuna on tänä keväänä helteet hellineet myös rakennustyömailla. Sääsuoja on todellakin toiminut nimensä veroisesti suojaten myös auringon porotukselta.

Kauppakeskus Sepän rakentaminen alkaa

Kauppakeskus Seppää aletaan rakentaa Jyväskylän Seppälään. Hanke luo uuden kaupallisen keskuksen Jyväskylän Kankaan alueen tuntumaan, muutaman kilometrin päähän kaupungin keskustasta. Olemme toimineet Skanskan kehityshankkeessa suunnittelijana hankkeen alkumetreiltä asti. Hanketta on kehitetty tietomallina. Tuloksena Jyväskylään rakennetaan vetovoimainen Kauppakeskus Sepän ja Prismakeskuksen kokonaisuus.

ks. myös www.kauppakeskusseppa.fi

 

Suunnittelemallemme toimitilarakennukselle LEED platinaa Ouluun

Innovarch Oy:n suunnittelemalle Kiinteistö Oy Oulun Kauppurienkadulle on myönnetty arvostettu kansainvälinen LEED –platinatason sertifikaatti. Se on korkein mahdollinen laatuaan.

Sertifikaatin myöntämiseen ovat vaikuttaneet monet tekijät kuten sijainti tiiviissä kaupunkiympäristössä, pysäköintiratkaisut, talotekniset järjestelmät sekä eri suunnittelualojen sitoutuminen kestävän kehityksen mukaisiin tavoitteisiin. Sertifikaatin myöntäminen varmistui tasaisen varmalla suorituksella.

Kiinteistö on valmistunut elokuussa 2015. Päävuokralaisena kohteessa toimii Mehiläinen Oy.

Innovarchista kohteen pääsuunnittelijana toimi Rainer Linderborg ja projektipäällikkönä Esko Pelkonen. Lisäksi suunnitteluun osallistuivat Sari Karjalainen, Helmi Mälkönen, Mika Koskela ja Anne-Maria Naapuri.

Uusi oppilaitos Saloon

Salon seudun koulutuskuntayhtymälle (SSKKY) valmistui elokuun alussa lähes 6000 m2 laajuinen uudisrakennus ammatti- ja aikuisopiston ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutusohjelmille.

L-mallinen rakennus rajaa laajan harjoituspihan ympäröivästä kaupunkirakenteesta. Rakennus on systemaattinen niin toiminnoiltaan kuin estetiikaltaan. Toiminnallisuutta eniten määräävänä tekijänä ovat hallien autopaikat, joihin ajetaan suoraan pihalta. Nosto- ja taitto-ovien sarjat antavat fasadeille teemallista toistoa kaikilla pitkillä julkisivuilla.

Vastapainona puhtaalle toiminnallisuudelle on sisäänkäynnin alue, jonka identiteetin luo aulan suuri lasiseinä. Rakennuksella on voimakas räystäslinja, joka on osaltaan toiminnallinen ja osaltaan massamuotoa terävöittävä muotoaihio. Värit luovat tunnistettavuutta rakennukselle. Julkisivua hallitsee voimakas punainen ja pinnasta nousevat esiin sokkelien grafiitin harmaa ja päätyjen valkoisuus. Kokonaisuus hahmottuu hyvin käyttäjille ja vierailijoille.

Valkoisen vastapainona on voimakkaita värejä: ruosteen oranssia, petroolin sinistä ja grafiitin harmaata. Aulan kiintopisteenä on Corten-teräksestä tehty visualistiopiskelija Salla Dalènin suunnittelema taideteos.

Innovarchista pääsuunnittelijana toimi Tuula Tuononen ja projektiarkkitehtina Maria Björklund.

 

VALOKUVAT: MATTI A KALLIO, MARIA BJÖRKLUND

Innovarch otti kaksoisvoiton Myyrmäen keskustakilpailussa

Hartelan, VVO:n ja Hoas:n muodostaman työryhmä, jossa Innovarch toimi arkkitehtinä, on ottanut kaksoisvoiton Myyrmäen keskustakilpailussa. Hartela oli todella tyytyväinen Innovarchin suunnitelmavaihtoehtoihin ja päätyi lähettämään kilpailuun kaksi ehdotusta. Menestys huipentui siihen, että Vantaan kaupungin edustajista koostuva arviointiraati päätyi valitsemaan voittajaksi molemmat tämän työryhmän kilpailuun lähettämät ehdotukset.

Arvostelupöytäkirjan mukaan arviointityöryhmä arvioi tarjoajatyöryhmän molemmat kilpailuehdotukset (I <3 Myyrmäki ja #myrtsi) kokonaisuudeltaan parhaiksi kilpailuehdotuksiksi ja parhaiksi lähtökohdiksi Myyrmäen keskustan jatkosuunnitteluun ja toteutukseen.  Molemmissa suunnitelmissa kaupunkirakenne, rakennusten sijoittelu, katutason liiketilat ja julkinen ulkotila muodostavat kilpailussa tavoitellun korkeatasoisen ja toimivan kaupunkikeskuksen ja luovat Myyrmäen keskustalle tunnistettavan ilmeen.

Innovarchissa ehdotusta kilpailunimimerkillä #myrtsi työsti Miguel Santos ja vastaavasti toista, nimellä I <3 Myyrmäki, Helmi Mälkönen. Projektipäällikkönä toimi Rainer Linderborg ja suunnittelussa avustivat Anne Henttonen, Minja Mero, Mika Koskela ja Anne-Maria Naapuri. Suunnittelua ohjasivat Jani Ristimäki ja Mikko Lahikainen.

Molemmissa ehdotuksissa lähtökohdaksi otettiin uuden kaupunkiaukion luominen keskelle suunnittelualuetta. Kilpailualueen jäsentelyyn vaikutti vahvasti pohjois-eteläsuuntainen vilkas kevyen liikenteen reitti Myyrmäenraitti, joka haluttiin säilyttää. Myös metsäinen puistoalue nähtiin voimavarana, joka haluttiin tuoda vahvaksi osaksi suunnitelmia. Monipuolisilla kävelyreiteillä ja rikkaalla katutasolla palveluineen ja monikäyttötiloineen pyrittiin luomaan turvallinen, viihtyisä ja eläväinen uusi keskusta. Arkkitehtuuriin tuotiin veistoksellisuutta ja paikoin rohkeitakin massoitteluideoita, pyrkimyksenä luoda keskustamainen ilme ja Myyrmäelle uusi maamerkki.

Kilpailun voittajaehdotukset esitellään Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunnalle, joka esittelee ne lopulta kaupunginhallitukselle. Kilpailualueen asemakaavan muutosta ryhdytään laatimaan yhteistyössä voittajan kanssa.

#myrtsi:

netti_myrtsihasa_A - View2   netti_myrtsihasa_A - View3

netti_myrtsihasa_A - View4

 

I <3 Myyrmäki:

netti_ilovemyyrmaki_B - View2   netti_ilovemyyrmaki_B - View3

netti_ilovemyyrmaki_B - View4

Innovarch mukana Starbucks Sellon toteutuksessa

Maailman tunnetuimman kahvilaketjun kahvila on toteutettu K-Citymarket Sellon yhteyteen. Starbucks on tehnyt kohteen konseptisuunnittelun. Tämän pohjalta Innovarch Oy on vastannut suunnitelmien lokalisoinnista ja toteutussuunnittelusta.

Sellon kauppakeskuksessa, K-Citymarket Sellon yhteydessä sijaitseva Starbucks -kahvila on suunniteltu siten, että sen aukioloajat voivat poiketa kauppakeskuksen normaaleista aukioloajoista. Halutessaan asiakkaat voivat nauttia kahvistaan Ratsusolaan avautuvalla terassialueella.

Kahvilan rakentamisen yhteydessä uusittiin myös asiakkaiden käytössä olevat wc-tilat.

Valmistumisvuosi: 2015
Pinta-ala: 113 htm2
Projektipäällikkö: Jari Prittinen
Projektiarkkitehti: Maileena Paatsama

 

Jani Ristimäki Innovarch Oy:n vt. toimitusjohtajaksi

Arkkitehti SAFA Jani Ristimäki on nimitetty Innovarch Oy:n vt. toimitusjohtajaksi ja Vahanen-yhtiöiden arkkitehtiliiketoiminnan vt. liiketoimintajohtajaksi 1.10.2015 alkaen. Ristimäki seuraa tehtävässään Innovarch Oy:n ja Vahanen-yhtiöt jättävää Mikko Lahikaista, joka on päättänyt siirtyä uusiin tehtäviin konsernin ulkopuolelle.

”Olemme saaneet viime vuosina vietyä merkittäviä muutoksia läpi Innovarchissa, jolloin on luonteva aika antaa seuraava kasvun vaihe uusiin käsiin. Toivotan hyviä kasvun vuosia kaikille innovarchilaisille ja vahaslaisille sekä asiakkaillemme”, Lahikainen toteaa.

Ristimäki on vastannut useiden laajojen ja vaativien uudis- ja peruskorjaushankkeiden johtamisesta. Innovarchin suunnittelujohtajana toimiessaan Ristimäki on vastannut erityisesti julkisen rakentamisen projekteista, elinkaarihankkeista ja kansainvälisestä toiminnasta.

”Uudistunut Innovarch on profiloitunut viime vuodet hyvin monipuolisena ja tulevaisuutta rakentavana arkkitehtitoimistona. Olemme laajentaneet ja johtaneet osaamistamme määrätietoisesti palvellaksemme yhä paremmin asiakkaitamme menestymään. Olemme kehittyneet paljon lyhyessä ajassa ja aiomme jatkaa tästä yhä eteenpäin toimistomme hienon yhteishengen voimin”, kertoo Ristimäki.

 

Lisätietoja:

Jani Ristimäki
vt. toimitusjohtaja, Innovarch Oy
jani.ristimaki@innovarch.fi

Risto Vahanen
konsernijohtaja, Vahanen-yhtiöt
risto.vahanen@vahanen.com

Innovarchin arkkitehtisuunnittelulla toiminnalliset ja tehokkaat tilat auto- ja kuljetusalan oppilaitokselle Saloon

Innovarch Oy vastasi Salon seudun koulutuskuntayhtymän ammatti- ja aikuisopiston ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutusohjelmille valmistuneiden tilojen arkkitehtuurista. Tilat valmistuivat Venemestarinkadulle koulun alkuun mennessä elokuussa ja ovat saaneet käyttäjiltä ja vierailijoilta myönteistä palautetta. Myös Projektiuutiset –lehti huomioi kohteen näyttävästi.

Hankkeen pääsuunnittelija Tuula Tuononen ja projektiarkkitehti Maria Björklund uskovat, että tilat ovat Suomen moderneimmat auto-alan opetustilat. Tilat ovat toiminnallisesti tehokkaita, mutta tärkeintä on, että ne ovat turvallisia opiskeluympäristöjä. Tiloissa voi tehdä kaikki ajoneuvojen korjaukset, maalaukset, katsastukset ja pesut. Henkilöautojen lisäksi sisään voi ajaa moduulirekan sekä linja- ja kuorma-auton.

Toiminnallisuuden perustana ovat hallien autopaikat, joille ajetaan suoraan pihalta nosto-oven kautta. Jokaisessa autopaikassa on nostimet ja toimintaympäristö on mitoitettu myös korkeussuunnassa korjaustoimintojen mukaan. Jokaisella autopaikalla on sähkö- ja paineilmapisteet sekä pakokaasunpoisto. Lisäksi korikorjauksen paikoilla on hitsauksen ja pölyn kohdepoistot. Tuoreöljyjen jakelu on keskitetty ”öljybaareihin”. Samoin jäteöljy kerätään keskitetysti imujärjestelmällä. Autopaikkakohtaisesti kohdalla työpisteiden tavarat ovat järjestyksessä rulokaapeissa seinustalla. Opetusta täydentävät hallien keskiosan demo-luokat, jonne voidaan ajaa auto nostimelle ja seurata opetusta porrastetusta katsomosta.

Selkeyttä ja turvallisuutta lisää myös eri tilojen seinien väritys ja lattiamateriaalin luistamaton pinta.

Laajennusmahdollisuus ja kierrätystä
Bruttoalaltaan 5500 m2 olevaa L-muotoista rakennusta voidaan tarpeen mukaan laajentaa maatason suunnassa sekä korottaa yhden kerroksen verran. Paikalla aiemmin sijainnut koulurakennus purettiin, ja sieltä kierrätettiin uuteen rakennukseen ikkunoita, sisäovia, valaisimia ja väestönsuojalaitteita. Osa nostimista on uusia, osa käytettyjä. Maalaamokammio on vanha, mutta maalausuuni on uusi.

Luokkatiloja voi jakaa osiin. Nivelosan teorialuokkia voivat käyttää myös muut Venemestarinkadun varrella sijaitsevat koulutusohjelmat.

Rakennuksen takapihalla on iso asfalttikenttä ajoharjoittelua varten. Opiskelijat voivat suorittaa kuorma-auton ajokortin opiskelujen ohessa.

Innovarchin kokeneille oppilaitosten suunnittelijoille auto- ja kuljetusala oli uutta. Tuula Tuononen sanookin, että suunnittelijat tekivät ison työn erikoistilojen, niiden laitteistojen ja mitoitusten selvittämisessä ja suunnittelussa. – Kävimme yhdessä tilaajan ja käyttäjän kanssa tutustumassa Jyväskylässä vastaavaan auto- ja kuljetusalan oppilaitokseen. Mutta erinomaista työtä tekivät myös rakentajat ja asentajat, joiden yhteistyöllä esimerkiksi autopaikkojen nosto-ovet ja laitteet tulivat millilleen paikoilleen, Tuononen sanoo.

Innovarchin arkkitehtien työryhmään kuuluivat pääsuunnittelija ja tiimiesimies Tuula Tuonosen ja projektiarkkitehti Maria Björklundin lisäksi avustavina arkkitehteina Valtteri Suontausta ja Helmi Mälkönen, suunnitteluassistentteina Eerika Kulju ja Leila Leppälä-Korhonen. Maisema-arkkitehtuurista vastasi Minna Raassina.

 

sskky_Ruosteseinä     sskky_Aula_pöydät

Myös irtokalusteiden suunnittelu kuului Innovarchin työhön. Leila Leppälä-Korhonen suunnitteli opettajien taukotilaan erikoiset, kuormalavoista valmistetut pöydät. Lavan päällä on lasilevy ja alla pyörät. Päätyseinällä Corten-terästä oleva esiruostutettu taideteos on tehty oppilastyönä.

sskky_Henkilöautotyösali_1     sskky_Henkilöautosali_2

Henkilöautopuolen työsaleja.

Uusi ja haastava elinkaarikohde suunnitteilla Espooseen

Päivänkehrän koulu Espoon Olarissa tulee kokemaan ensi vuoden aikana kokonaisvaltaisen uudistuksen, kun 70-luvulla rakennettu koulu korjataan ja laajennetaan nykyaikaisia tarpeita vastaavaksi. Innovarch Oy vastaavat kohteen pää-, arkkitehtisuunnittelusta. Kohteen korjaus- ja lisäosien yhteensovittamisessa olemassa olevaan rakennukseen hyödynnetään laajasti tietomallinnusta. Kohteen toteuttaa YIT Rakennus Oy ja Caverion Oy.

Nykyisellään neljästä eri rakennuksesta koostuvan koulun tilat yhdistetään perusparannuksen yhteydessä yhdeksi kokonaisuudeksi. Aiemmin rakennusten välissä olleesta katoksesta tehdään sisätila, johon sijoitetaan aula- ja ruokailutiloja ja muutoin yksikerroksiseen koulurakennukseen haetaan lisätilaa laajentamalla tiloja osin toiseen kerrokseen. Julkisivut säilyvät pääosin tiiliverhoiluna alkuperäistä arkkitehtuuria kunnioittaen.

Kohde on Innovarchille ensimmäinen laaja elinkaarihankkeena toteutettava peruskorjaus- ja laajennushanke, kokemusta on kertynyt elinkaarihankkeista uudiskohteina. Projektiarkkitehti Maria Björklundin mukaan elinkaarimalli ei sinänsä eroa juurikaan ”tavallisesta” rakennushankkeesta, mutta kohteen erityisenä piirteenä on painotus kestävien ratkaisujen käyttöön. Elinkaarihankkeissa palveluntuottaja vastaa hankkeen suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta pitkän sopimuskauden ajan. Päivänkehrän koulun elinkaaresta vastaa seuraavan 20 vuoden ajan YIT Rakennus Oy ja Caverion Oy, joiden konsulttina Innovarch toimii.

Toinen projektin merkittävä tehokkuustekijä tiedonvaihdon ja suunnitteluprosessin kannalta on tietomallinnuksen käyttö. Koko kohteen lähtötilanne mallinnetaan, ja siihen sovitetaan korjauksen ja lisäosien uudet rakenne- ja arkkitehtisuunnitelmat. ”Päähyötynä asiakkaan kannalta on että suunnitteluprosessi tulee tehokkaammaksi, nopeammaksi ja järkevämmäksi ja asiakas saa tehtyä rakennusteknisiä analyysejä esim. rakennuksen elinkaaren vaihtoehtoja varten.”, Innovarchin tietomallikoordinaattori Jussi Aaltonen kuvailee. Innovarchissa on erityisesti panostettu tietomalliosaamiseen – henkilöstöä koulutetaan järjestelmällisesti ArchiCAD osaamisessa ja kaikki uudet hankkeet mallinnetaan lähes poikkeuksetta

Hankkeen rakennesuunnittelusta vastaa Vahanen Oy. ”Tämän aikakauden rakennukset tulevat nyt korjausikään ja uudistus vaatii erityistä osaamista ja ymmärrystä sen tyypillisistä rakenneratkaisuista. Rakenne- ja arkkitehtisuunnittelun yhteistyötä helpottaa se, että arkkitehtisuunnittelu tulee samasta talosta. Olemme voineet hakea ratkaisuja joustavammin paremman lopputuloksen saavuttamiseksi”, rakennesuunnittelun projektipäällikkö Sari Siitonen kertoo.

Kohteen rakennuslupasuunnittelu on nyt tehty ja lupa jätetty. Työ jatkuu syksyn aikana rakennesuunnittelun osalta detalji- ja tuotantosuunnittelulla ja arkkitehtuurin osalta toteutussuunnitteluvaiheella. Kevään 2016 aikana Innovarch toteuttaa myös koulun irtokalustesuunnittelun. Varsinainen rakennustyö alkaa syksyllä 2015 ja tilat ovat valmiit käyttöön vuoden 2016 aikana.

 

Lisätietoja:
Tuula Tuononen, pääsuunnittelija
Maria Björklund, projektiarkkitehti
Sari Siitonen, rakennesuunnittelun projektipäällikkö